Νέα

Με τη νέα απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Απόφαση 329369/2-11-2023) καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση του Ψηφιακού Μητρώου των λειτουργούντων συνεργείων και των υπεύθυνων τεχνιτών αυτών, των σταθμών οχημάτων, των πλυντηρίων, των λιπαντηρίων και των λοιπών συναφών εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων δημοσίας ή και ιδιωτικής χρήσης.

Η προθεσμία για την καταχώριση των στοιχείων στο Ψηφιακό Μητρώο είναι 6 μήνες από την έναρξη λειτουργίας του μητρώου.

Η ανακοίνωση του κ. Μενουδάκου είναι η εξής:

"Πέντε χρόνια μετά την έναρξη εφαρμογής του, στις 25/5/2018, ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) αποτελεί πλέον παγκόσμιο πρότυπο και συγχρόνως βρίσκεται στο επίκεντρο της νέας νομοθεσίας για την ενιαία ψηφιακή αγορά στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, ο GDPR ενίσχυσε τα δικαιώματα των φυσικών προσώπων και επανακαθόρισε τις υποχρεώσεις των υπευθύνων επεξεργασίας, οι οποίες εν μέρει επεκτάθηκαν και στους εκτελούντες την επεξεργασία δεδομένων, δημιουργώντας έτσι ένα συνεκτικότερο νομοθετικό πλαίσιο.

Τα δείγματα γραφής από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων (EDPB), στο οποίο συμμετέχει η ελληνική Αρχή, τον Ευρωπαίο Επόπτη Προστασίας δεδομένων (EDPS) και τις εθνικές αρχές προστασίας δεδομένων είναι έως τώρα ενθαρρυντικά. Σε γενικές γραμμές, η εναρμόνιση των υπευθύνων/εκτελούντων την επεξεργασία δεδομένων με τους νέους κανόνες φαίνεται ότι σταδιακά αυξάνεται και συγχρόνως οι πολίτες γνωρίζουν καλύτερα τα δικαιώματά τους.

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων ανταποκρίθηκε στον μέγιστο δυνατό βαθμό στις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα που της ανατέθηκαν με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό και τον εθνικό νόμο 4624/2019. Μεταξύ των πολλών δραστηριοτήτων της την τελευταία πενταετία, εξέτασε σημαντικά ζητήματα και εξέδωσε πλήθος αποφάσεων, γνωμοδοτήσεων και κατευθυντήριων γραμμών δίνοντας, παράλληλα, έμφαση και στην ενημέρωση-ευαισθητοποίηση των υποκειμένων των δεδομένων και των υπευθύνων και εκτελούντων την επεξεργασία δεδομένων.

Από την έναρξη της εφαρμογής του GDPR (25/5/2018) έχουν υποβληθεί στην Αρχή 5.508 καταγγελίες και 936 γνωστοποιήσεις παραβίασης δεδομένων. Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα η Αρχή επέβαλε 92 πρόστιμα συνολικού ποσού 31.977.000 ευρώ, ύστερα από εξέταση καταγγελιών ή αυτεπάγγελτους ελέγχους. 

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2022 ολοκληρώθηκε με επιτυχία το συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έργο που υλοποίησε η Αρχή σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και την εταιρεία πληροφορικής ABOVO. Το έργο είχε ως στόχο τη διευκόλυνση της συμμόρφωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω της παροχής εξειδικευμένης καθοδήγησης με τη μορφή εργαλειοθήκης συμμόρφωσης και την εξειδικευμένη ενημέρωση στην ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών πληροφορικής σε θέματα προστασίας δεδομένων εκ σχεδιασμού και εξ ορισμού («byDesign»).

Επίσης, τoν Σεπτέμβριο 2022 εγκρίθηκε η πρόταση που υπέβαλε η Αρχή για τη χρηματοδότηση νέου έργου, με τον διακριτικό τίτλο «byDefault», με το οποίο προβλέπεται η δημιουργία ειδικής πλατφόρμας παροχής εξειδικευμένης ενημέρωσης προς υπευθύνους προστασίας δεδομένων (DPOs) και η δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού σε θέματα προστασίας δεδομένων για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Και τα δύο έργα αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα των συστηματικών προσπαθειών που καταβάλλει η Αρχή και ως προς την ενημέρωση με σκοπό την ορθή εφαρμογή των κανόνων προστασίας των προσωπικών δεδομένων, παρά τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζει κυρίως λόγω της ελλιπούς στελέχωσής της.

Στη σημερινή ψηφιακή εποχή των μεγάλων προκλήσεων για την ιδιωτικότητα οι προσδοκίες της κοινωνίας και των πολιτών από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων αυξάνονται. H Αρχή έχει χρέος να ξεπερνά κάθε είδους εμπόδια, ώστε να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Για τον σκοπό αυτόν πρέπει και τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας να εξασφαλίζουν ότι διαθέτει τα αναγκαία μέσα, σε εφαρμογή άλλωστε και των σχετικών προβλέψεων του Γενικού Κανονισμού. Τα υπόλοιπα είναι δική μας ευθύνη και χρέος."

Πηγή: https://www.dpa.gr/

Βάσει του άρθρου 16 του Ν. 4936 (ΦΕΚ Α' 105/27-05-2022) κάθε Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' βαθμού καταρτίζει Δημοτικό Σχέδιο Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ). Το ΔηΣΜΕ υπολογίζει το ανθρακικό αποτύπωμα σύμφωνα με την περ. α' της παρ. 2, διερευνά, προσδιορίζει και ιεραρχεί τεκμηριωμένα τα απαραίτητα μέτρα και τις δράσεις για τη μείωση των εκπομπών του οικείου Ο.Τ.Α., είναι συμβατό με τους στόχους και τις πολιτικές του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), και αναθεωρείται ανά πενταετία τουλάχιστον. Ειδικότερα, περιλαμβάνει απογραφή και στόχους μείωσης εκπομπών για τα κτίρια, τον εξοπλισμό και τις υποδομές που καταναλώνουν ενέργεια, που χρησιμοποιούνται από τους Ο.Τ.Α. α' βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από αυτούς, ενώ δύναται να συμπεριλαμβάνει και απορροφήσεις.

Η εκπόνηση του ΔηΣΜΕ και οι επικαιροποιήσεις του, από 1η Ιανουαρίου 2024 αποτελούν προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Ο.Τ.Α. α' βαθμού για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής.

Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με το γραφείο μας.

Βάσει του άρθρου 19 του Ν. 4936 (ΦΕΚ Α' 105/27-05-2022) τα έργα και οι δραστηριότητες κατηγορίας Α' (υποκατηγορίες Α1 και Α2) του άρθρου 1 του ν. 4014/2011 (Α' 209), που κατατάσσονται στις ακόλουθες ομάδες και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), σύμφωνα με το άρθρο 2 της υπ’ αριθμ. 181478/965/26.9.2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών και του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β' 3763), υποχρεούνται σε μείωση εκπομπών κατά τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον, έως το 2030 σε σχέση με το έτος 2019, με αναγωγή στην κατάλληλη μονάδα προϊόντος και έργου, ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας:
α) 4η Ομάδα - Συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών,
β) 6η Ομάδα  - Τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα αστικής ανάπτυξης, κτιριακού τομέα, αθλητισμού και αναψυχής,
γ) 7η Ομάδα  - Πτηνοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις,
δ) 8η Ομάδα  - Υδατοκαλλιέργειες,
ε) 9η Ομάδα - Βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις

 

Έως την 1η Ιανουαρίου 2026, για το σύνολο των υφιστάμενων έργων και δραστηριοτήτων της παρ. 1 υποβάλλεται έκθεση στην αρμόδια για την περιβαλλοντική αδειοδότηση αρχή, προκειμένου να αποτυπωθεί ο τρόπος συμμόρφωσης με τον στόχο μείωσης των εκπομπών. Η έκθεση επέχει θέση φακέλου τροποποίησης Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) της παρ. 6 του άρθρου 11 του ν. 4014/2011 (Α' 209). Η μείωση των εκπομπών συνιστά μη ουσιώδη τροποποίηση της υποπερ. αα' της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4014/2011 και για την τροποποίηση της ΑΕΠΟ εφαρμόζεται η προβλεπόμενη στην ανωτέρω υποπερίπτωση διαδικασία.

Από το 2026, ο εκάστοτε φορέας των παραπάνω έργων ή δραστηριοτήτων υποβάλλει στην αδειοδοτούσα περιβαλλοντική αρχή έως την 31η Οκτωβρίου κάθε έτους, έκθεση σχετικά με τις εκπομπές του προηγούμενου έτους.

Σελίδα 1 από 2